باب: الصلاة
بعد الفجر حتى
ترتفع الشمس.
30. SABAH NAMAZINDAN SONRA GÜNEŞ YÜKSELİNCEYE KADAR NAMAZ KILMAK
حدثنا
حفص بن عمر
قال: حدثنا
هشام، عن
قتادة، عن أبي
العالية، عن
ابن عباس قال: شهد
عندي رجال مرضيون،
وأرضاهم عندي
عمر: أن النبي
صلى الله عليه
وسلم نهى عن
الصلاة بعد
الصبح حتى
تشرق الشمس،
وبعد العصر
حتى تغرب .حدثنا
مسدد قال:
حدثنا يحيى،
عن شعبة، عن
قتادة: سمعت
أبا العالية،
عن ابن عباس
قال: حدثني ناس
بهذا.
[-581-] İbni Abbas (r.a.)'ın şöyle dediği nakledilmiştir: "Bence
aralarında, Müslümanların rızasını en fazla kazanan Ömer (r.a.)'in de
bulunduğu, (adı, sıdk, emanet ve diyanet bakımından) insanların kendilerinden
razı olduğu birçok kimse bana, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in sabah namazından
sonra güneş ışıklarının doğmasına, ikindi namazından sonra da güneş batıncaya
kadar namaz kılmayı yasakladığını bildirdi.
Tekrar: 585, 589, 1192, 1629, 3273.
Diğer tahric: Tirmizi Salat; Nesâî, Mevâkît
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا يحيى بن
سعيد، عن هشام
قال: أخبرني
أبي قال:
أخبرني عمر
قال : قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم: (لا
تحروا بصلاتكم
طلوع الشمس
ولا غروبها).وقال
حدثني ابن عمر
قال: قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
(إذا طلع حاجب
الشمس فأخروا
الصلاة حتى
ترتفع، وإذا
غاب حاجب
الشمس فأخروا
الصلاة حتى
تغيب) .تابعه
عبدة.
[-582 - 583-] İbn Ömer (r.a.) Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Güneş yuvarlağının bir kısmı doğunca, namazı
güneşin yükseleceği vakte kadar erteleyin. Güneş yuvarlağının bir kısmı
batınca, namazı güneşin tamamen batacağı vakte kadar te'hir edin.
Tekrar: 3272
حدثنا
عبيد بن
إسماعيل، عن
أبي أسامة، عن
'بيد الله، عن
خبيب بن عبد
الرحمن، عن
حفص بن عاصم،
عن أبي هريرة: أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم نهى عن
بيعتين، وعن
لبستين، وعن
صلاتين: نهى
عن الصلاة بعد
الفجر حتى تطلع
الشمس، وبعد
العصر حتى
تغرب الشمس،
وعن اشتمال
الصماء، وعن
الاحتباء في
ثوب واحد، يفضي
بفرجه إلى
السماء، وعن
المنابذة،
والملامسة.
[-584-] Ebu Hureyre (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem iki tür alışverişi, iki tür giyinmeyi ve iki namazı
yasaklamıştır: Güneş doğuncaya kadar sabah namazından sonra, batıncaya kadar da
ikindi namazından sonra namaz kılmayı, Sama şeklinde bürünmeyi ve bir elbise
ile ihtibâ şeklinde örtünmeyi, münabeze
ve mülameseyi yasaklamıştır.
AÇIKLAMA: (Sabah Namazından
Sonra Güneş Yükselinceye Kadar Namaz Kılmak) Sabah namazından sonra güneş
yükselinceye kadar namaz kılmanın hükmü nedir? İbnü'l-Müneyyir bu hususta şöyle
demiştir: "Sabah namazından sonra güneş yükselinceye kadar namaz kılmanın
haram olduğu hükmü sabit değildir. Çünkü, bu konuda yasaklanan namaz hakkında
çok ihtilaf vardır. İmam Buhârî, hadisler sabah ve ikindi namazını içermesine
rağmen, başlıkta sadece sabah namazına yer verdi. Çünkü hadislerde ilk Önce
sabah namazı zikredilmiştir." Kanaatime göre İmam Buhârî'nin başlıkta
sadece sabah namazına yer vermesi, Nebi s.a.v.'in ikindi namazından sonra namaz
kıldığına dair haberlerin nakledilmesinden dolayıdır. Sabah namazından sonra
namaz kıldığına dair ise herhangi bir rivayet yoktur.
(sabah namazından sonra) Bu konuda İbn Dakiki'l-İyd şöyle
demiştir: "Bu hadisle, farklı şehirlerdeki fakihler tarafından amel
edilmiştir."
(güneş ışınlarının doğmasına) Nevevî şöyle demiştir:
"Âlimler nedensiz olarak, namazın yasaklanan vakitlere kadar
geciktirilmesinin mekruh olduğu konusunda icmâ' etmişlerdir. Bu vakitlerde eda
edilen farz namazların sahih olduğu konusunda da ittifak etmişlerdir. Ancak,
tahiyyetü'I-mescİd gibi bir sebebe dayanan namazlar ile tilavet secdesi, şükür
secdesi, bayram namazı, ay tutulması namazı, cenaze namazı ve geçen namazın
kazası gibi namazlar hakkında farklı görüşler vardır, İmam Şafiî ile birlikte
bir grup âlim, kerahet söz konusu olmadan bunların tamamının bahsi geçen
vakitte kılınmasının caiz olduğu' görüşünü benimsemiştir. Ebu Hanîfe ile
birlikte bir başka grup ise, bu namazların da, hadisteki yasağa dahil olduğu
kanaatindedir. İmam Şafiî bu görüşüne, Nebi s.a.v.'in öğle namazının sünnetini
İkindi namazından sonra kaza etmesini delil getirmiştir. Gerçekten de bu olay,
geçen sünnet namazın kazasının söz konusu vakitlerde yapılabileceğini
gösterir. O halde, bu vakitlerde kılınacak sünnetler ile farz namazlar
evvelîyetle kılınır. Bir sebebe binaen kılınması gereken namazlar da bu hükme
dahildir." İmam Nevevî'nin belirttiği İcmâ' ile ittifak iddiaları
eleştirilmiştir. Onun dışındaki âlimler, bazı selef âlimlerinin bu vakitte
namaz kılmanın mutlak olarak caiz olduğu ve bunu yasaklayan hadislerin
neshedildiği görüşünde olduklarını nakletmiştir. Dâvûd ile onun Zahirî
mezhebine mensup diğer âlimler bu kanaattedir. İbn Hazm ise, kesin bir dille
bunu ifade etmiştir. Bazı selef âlimlerinden ise, bu vakitte namaz kılmanın
mutlak olarak haram olduğu görüşünde oldukları nakledilmiştir. Ebu Bekre ile
Ka'b İbn Acre'nin bu vakitlerde farz namazların bile kılınmasının haram olduğu
görüşünde oldukları sahih bir senetle nakledilmiştir.
Bazıları ise, mekruh vakitlerde cenaze namazının kılınabileceği
konusunda icmâ' olduğunu nakletmiştir. Ancak bu görüş de, ileride belirtileceği
üzere tenkit edilmiştir.
İbn Hazm ve onun gibi bu hadislerin neshedildiğini iddia edenler
şu hadise dayanmışlardır: "Her kim, güneş doğmadan önce sabah namazından
bir rekata yetişirse, ikinci rekatı da ona ilave etsin!" Onlara göre bu
hadis, yasaklanan vakitlerde namaz kılmanın caiz olduğuna delalet eder.
Bazıları da şöyle demiştir: "Bu konuda tahsis iddiası nesih
iddiasından daha evladır. Bu durumda hadislerde geçen yasak, sebepsiz yere bu
vakitlere kadar geciktirilen namazlara, diğer hadisler ise, bir sebebe binaen
geciktirilen hadislere hamledilir. Böylece deliller biribiriyle
uzlaştırılır." Doğrusunu en iyi Allah bilir.